28 Nisan 2011 Perşembe

Günsüz işe giriş ve emeklilik

Günsüz işe giriş ve emeklilik

1958 Bozüyük doğumluyum halen 7014499 SSK sicil numarası ile çalışmaktayım. Toplam prim ödeme günüm 8000 gün kadardır. İlk SSK'lı olduğum tarih 01.12.1979 olmasına karşın, işe giriş bildirgem verilmiş ama SSK'ya işveren tarafından dönem bordrosu gönderilmemiştir. Bu nedenle de işe başlama tarihimi 01.12.1979 saymıyorlar ve dönem bordrosunda göründüğüm tarih olan 01.04.1980 gününü başlangıç sayıyorlar. Sosyal güvenlik başlangıcımın gerçek işe başlama tarihim olan 01.12.1979 olarak kabul edilmesi için ne yapmam gerekiyor? Ahmet Kuyucu-Bilecik

Sayın okurum, SSK'ya işe giriş bildirgesinin verilmiş olduğu 01.12.1979 tarihine göre 25 yıllık sigortalılık süresini tamamlayacağınız 01.12.2004 günü (31.12.2004 gününe kadar) emeklilik dilekçenizi verin. Bu tarihi başlangıç saymayarak emeklilik talebiniz reddedildiği takdirde iş mahkemesinde dava açın, yargı kararlarına göre işe giriş bildirgesinin verilmesi sosyal güvenlik için başlangıç sayıldığı gibi en az bir gün çalışıldığına da karinedir. Bu arada SSK'nın size cevabı veya açacağınız dava gecikirse, 01.04.2005 günü ayrıca bir emeklilik dilekçesi daha verin. Bu durumda dava kazanılınca eski birikmişlerinizi alabilirsiniz.

Okurlara Cevaplar

Cemal Onur-Kozlu-45 yaşında (18.01.2008) emekli olursunuz.

Ayhan Dink-İst.-01.10.1982 olan başlangıcınız askerlik borçlanması nedeniyle 20 ay geriye giderek 01.02.1981 olmuş. Bu başlangıç ile 46 yaşında (05.08.2006) en az 5075 gün sayısı ile emekli olursunuz.

Turgay Çeliker-02.05.1980 işe başlama tarihine göre 45 yaşında (05.11.2007) SSK'dan emekli olabilirsiniz. Ancak SSK'dan sonra Bağ-Kur'a ödediğiniz 1080 günlük prim 1260 güne ulaşır veya geçerse SSK'dan emeklilik hakkını kaybedersiniz. Zira, şimdilik son 7 yıllık (2520 günlük) prim ödeme süresinden en çok SSK'ya prim ödenmiş durumda.

İlhami Nalbantoğlu-Erciş-Bahsettiğiniz hastalık nedeniyle Bağ-Kur'dan malülen emekli olabilmek için Sağlık Kurulundan en az 2/3 oranında çalışamaz raporu almanız gerekir. Malülen emeklilik ile normal emeklilik arasında kayıp sözkonusu değildir. Bu arada Bağ-Kur'u kapatıp, SSK'ya geçer ve 1260 gün prim öderseniz SSK'dan rapora gerek kalmadan emekli olursunuz.

Y.Ertan Özaykal-İst.-01.04.1991 işe başlama tarihi ile 52 yaşında en az 5525 gün sayısı ile SSK'dan emekli olursunuz. Bu arada 1991 yılından önce askerlik yaptıysanız bu süreyi borçlanarak emeklilik yaşınızı 51'e de indirebilirsiniz.

SSK yanlış cevap vermiş

Ali Bey, 17.05.2004 tarihli Çalışma Hayatı köşe yazınızda benim Eşimin sorununa benzer bir yazınızı okudum.

a-) Eşim 01.07.1967 doğumlu 01.05.1981 tarihinde sigortalı olarak çalışmaya başlamış ve 1991 yılına kadar toplam 2754 gün prim ödemiştir.

b-) 01.01.1997 yılından itibaren 2003 yılına kadar 2340 gün isteğe bağlı olarak sigorta primimizi yatırarak 30.04.2003 tarihinde SSK'ya emeklilik için başvuruda bulunduk. SSK'dan bize gelen cevabı aynen yazıyorum.

'01.04.1981 yılından itibaren 18 yaşı doldurma şartı aranmaktadır. İlk işe giriş tarihiniz 01.05.1981 olup, 18 yaşını dolduracağınız tarih 01.07.1985 olduğundan, bu tarihe göre emekli olabilmeniz için 20 yıl hizmet 5075 gün ve 42 yaşını doldurmanız gerekiyor. Üç şartı da yerine getirmeniz halinde tekrar müracaat etmeniz gerekir.

Siz ise bahsi geçen yazıda 42 değil 38 yaşında emekli olunacağını yazdınız hangisi doğru? Altun KÜÇÜK-Göynük/BOLU

Sayın Küçük, 506 Sayılı SSK Kanunu'nda önemli değişiklikler yapan 4447 Sayılı Kanun ve SSK'nın 12-99 Ek Sayılı Genelgesi gereğince eşiniz 42 yaşında değil, 38 yaşında emekli olur. Buna göre halen geçerli olan kanuna istinaden, eşiniz 01.07.2005 günü SSK'ya emeklilik için müracaat etsin. Bahsi geçen yazıda SSK size hatalı cevap vermiş olup 4447 ve 4759 Sayılı Kanunlar gereğince kademeli emeklilik hesabı yapılırken, ilk işe giriş tarihinin 18 yaşından önce olup olmadığına bakılmaksınız hesaplama yapılmaktadır.

Yetim aylıklarını geri alırlar

Merhaba Ali Bey, size SSK dul ve yetim aylığı ile ilgili bir soru yöneltmek istiyorum. Günlerdir internet aracılığıyla geçmiş kanunları incelemeye çalışıyorum ancak bir cevap elde edemedim. Bu yüzden vereceğiniz cevap benim için çok önemli. Emekli astsubay olan babam 01.06.2002 tarihinde vefat etti. Anneme de Emekli Sandığı'ndan dul aylığı bağlandı. Babamdan 10 ay sonra da SSK emeklisi olan dedem (annemin babası) vefat etti. O zaman öğrendiğimiz kadarıyla annemi SSK'dan da yetim aylığı alabileceğini öğrendik. SSK'ya durumu bildiren bir dilekçe ile başvurduk. Gerekli evrakların tamamlanmasıyla anneme SSK'dan aylık bağlandı. Ancak öğrendiğimize göre SSK annem gibi iki farklı kurumdan maaş alan emeklilerinden 6.08.2003 tarihinden sonra ödediği maaşları geri alacakmış. Bu tarihte çıkan bir kanun gereği böyle olması gerekiyormuş. Bu tarihte çıkan kanunları inceledim ama annemi durumuna uyan bir kanun göremedim. Bu konuda beni aydınlatabilirseniz çok sevinirim. Ferruh Sarısaç-Ankara

Beyefendi, 506 Sayılı SSK Kanunu 06.08.2003 günkü Resmi Gazetede yayınlanan 4958 Sayılı Kanun ile değişti ama yukarıda anlattığınız durum ile ilgili bir değişiklik yok. SSK'lı bir sigortalının yetim kızına (annenize) yetim aylığı bağlanabilmesi için herhangi bir yerden gelir veya aylık almıyor olması gerekirdi. Siz yazınızda da bahsediyorsunuz dedeniz vefat ettiğinde anneniz dul aylığı alıyormuş. O halde SSK'ya yetim aylığı için başvuru yaparken anneniz T.C. Emekli Sandığı'ndan dul aylığı aldığınız bildirmedi ya da bildirdi ama SSK hata ile yetim aylığı bağladı. Ancak bu seçeneklerden ikincisinin olması oldukça güç sanırım anneniz SSK'ya başvururken dul aylığını bildirmemiş olmalı. Bu durumda SSK annenize bağladığı yetim aylıklarının tamamını faizi ile birlikte geri ister.

Tercih hakkınız var

Ali Bey, ben T. C Emekli Sandığı'ndan emekliyim ve vefat etmiş eşim üzerinden SSK'dan dul aylığı alıyorum. T.C. Emekli Sandığı'ndan emekli iken vefat eden babamdan yetim aylığı da alabilir miyim? Bu konuda beni bilgilendirirseniz çok teşekkür ederim. Gönül Akçağlar

Hanımefendi, 5434 Sayılı T.C. Emekli Sandığı Kanunu gereğince siz de memur emeklisi olduğunuzdan kendi emekli aylığınız ile babanız üzerinden gelecek yetim aylığı arasında tercih edebilmek hakkınız var ama her ikisini birden alma hakkınız yok. Babanız yüksek bir memuriyetten emekli olmuş ise sizin kendi emekli aylığınızdan daha fazla tutarda yetim aylığı alabilir ve bu aylığı tercih edebilirsiniz. 




http://www.alitezel.com/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...